Laxsoppa med curry



Igår gjorde jag denna underbart goda laxsoppa, har fått receptet av min mamma. Jag vet att den ser lite läskig ut för att den är typ knallgul, men jag lovar det är den godaste soppa jag vet!

Här är receptet för er som vågar er på den gula soppan ;) Den är väldigt lätt att laga.

500-600g lax
200g morötter
200g purjolök
1-2 paprikor (röda)
2 tsk curry
2 msk smör
8 dl vatten
1 1/2 fiskbuljongtärningar
2 tsk salt
2 dl créme fraiche
1 dl dill

Fräs curryn i smöret tillsammans med alla strimlade grönsaker i en gryta. Tillsätt vattnet, buljongtärningar och salt, sjud 5-10 minuter. Lägg i fisken i tärningar och sjud ytterligare 5 minuter. Blanda i créme fraiche och dill.

Är så nöjd med tvättmaskinen! Igår tvättade jag två maskiner, och ska nog tvätta mer idag. Så himla skönt det är!
Nu ska jag i alla fall lira lite guitar hero, dricka en energidrink och sen fara på gymmet, det blir bröst-träning idag! (måste ta det lugnt, kände av halsen idag igen!!!)

Tjingeling!










Kommentarer
Postat av: Hanna

Smaskens! De ska jag prova :)

2009-01-12 @ 18:09:24
URL: http://nystis.blogg.se/
Postat av: I

Jag ska prova den där soppan kanske i morgon, om jag överlever kvällen. Pappa skulle ringa vid 18.15 till sjukhuset så efter det vet vi lite mer. Ev går de in och gör en kranskärlsröntgen redan i morgonbitti.



~I

2009-01-12 @ 18:15:19
Postat av: Alternativa matcentralen

Om någon (mot förmodan) inte tycker om soppan följer här en annan variant med utbytta ingridienser.



500-600g kött (lax är för katter)

200g potatis (man är väl inte en kanin?)

200g chips (bra tilltugg)

1-2 paprikor (helst gul)

2 tsk curry (kan man lägga utanför tallriken)

2 msk smör (var inte minsta laget, till mina övriga mackor då?)

8 dl vatten (behövs bara om man känner en snäll kamel)

1 1/2 fiskbuljongtärningar (mer mat till kattjäveln)

2 tsk salt

2 dl créme fraiche

1 dl dill



Hoppas det smakar!

2009-01-12 @ 23:21:40
Postat av: Jenny

Måste pröva den där soppan, men de blir väl bara jag som äter av den ;)Vad tros om en spelkväll någon gång inom en snar framtid? :)



Jo de blir lite effektivt, känns onödigt att hålla på ända in i maj för en enda kurs.. Så ska försöka så gått de går, men funkar de inte så gör de inte..:)

2009-01-13 @ 07:08:51
URL: http://jennylundberg.blogg.se/
Postat av: Jenny

Haha, ja Chrille han är duktig på att knåpa ihop saker ;P

Ville bowla i söndags men Chrille var så lemmen så gick inte ;) Men vi kanske kan dra en bowling o sen spel efter de, kanske fredag? Lördag har C match på kvällen, varför lägga en match en lördag kväll?! Kommer nog bara vara jag där o titta ;)

Gymmet idag ?

2009-01-13 @ 09:59:30
URL: http://jennylundberg.blogg.se/
Postat av: Mia

Mums, de där lät gott. Den soppan ska jag göra nu på fredag =) Tack för att du delade med dig av receptet =) /Mia.

2009-01-14 @ 13:22:16
URL: http://smultronkyzzar.blogg.se/
Postat av: gry

Låter riktigt mumsigt :D

2009-01-22 @ 12:51:05
URL: http://gryandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0