Baileys chocolat chip cookies

Mmm! Det sprider sig en ljuvlig doft i lägenheten! Idag har jag äntligen provat på baileys cookies receptet jag hittade, och det var verkligen värt att provas! De var inte heller svåra att göra, och jag varnar er att själva kakdegen är läskigt god. Man får passa sig så man inte äter upp allt innan det ska gräddas.



Jag menar kolla in smeten! Hur god ser inte den ut???

Här kommer receptet:

Slå på ugnen på 175 grader.

200g rumsvarmt smör (jag använde mjölkfritt eftersom benjamin är laktosintolerant)
1 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk ljus sirap
3 msk Baileys
ca 100g mörk choklad (jag använde marabou premium dark milk)

Rör ihop smör och socker till en smidig smet. Blanda alla torra ingredienser i en påse eller bunke.
Häll ner sirap och Baileys i smör-sockret och rör gradvis ner mjölblandningen (ta väldigt lite i taget, annars är det svårt att få en smidig smet,. Det går att lägga ut smeten på mjölat bakbord och knåda den lite)
Nu grovhackar du chokladen och rör sist ner den i smeten. (Det stod 100g choklad i receptet men det räckte gott och väl med ca 75g, men vill man ha mycket choklad så går ju det med)
Rulla små bollar av smeten som du plattar ut på en plåt med bakplåtspapper. Jag gjorde mellanstora och det blev 18 st.
Grädda ca 12 minuter, mer om du gör större cookies.





Dom är verkligen goda det kan jag lova er =)

mvh Cecilia

Kommentarer
Postat av: Mamma

Åh herregud!! Det där låter inte helt fel, mumsfilibabba!!



~M

2008-08-18 @ 17:40:11
Postat av: Katt

Nu är de som såhär att jag kräver att få smaka en sån så ni kan vänta er att jag kommer och hälsar på väldigt snart ;)

2008-08-18 @ 18:25:43
Postat av: M

Vilken fin ny layout...



~M

2008-08-18 @ 20:15:33
Postat av: Katja

Ser jättefina ut och goda! Ska prova detta till helgen!

Katja

2008-08-19 @ 10:49:06
URL: http://ucklum.blogg.se/
Postat av: Mia

Smarrigt. Jag skrev av receptet om de var OK? Älskar att baka :-) Och det är ju alltid lika roligt med nya recept. Kram Mia.

2008-08-20 @ 13:14:23
URL: http://smultronkyzzar.blogg.se/
Postat av: Misen

Ja, de ser helt fantastiska ut! De måste jag prova!

2008-08-23 @ 10:18:18
URL: http://homeostas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0